Výmena čapov riadenia

Guľový čap je vo všeobecnosti klzné ložisko so sférickým tvarom. je úlohou je umožniť hladký pohyb s minimálnou vôľou.

Vďaka svojej vynikajúcej odolnosti opotrebovaniu a tiež dostatočnému uhlu vychyľovania sú guľové čapy vhodné do viacerých mechanizmov a automatizovaných strojov.
Čapy riadenia sú spolu s tyčou riadenia súčasťou systému riadenia vozidla. V procese riadenia súčasne pracujú dva čapy riadenia, na ktorých sú osadené kolesá. Zároveň sa ku guľovým čapom pripája tyč riadenia v náležitej polohe. Prostredníctvom nich sa vykonáva aj náležitý uhol počas točenia kolesami. Na konci sú umiestnené čapy alebo hlavice, ktoré majú guľovitý tvar a sú vyrobené z ocele. Táto zložka umožňuje spojenie spojovacej tyče riadenia s čapom riadenia a je chránená gumenými krúžkami. Medzi najznámejších výrobcov tohto dielu patrí Lemfӧrder, TRW, Vaico, Mapco, NK, Meyle či Febi Bilstein.
Čapy riasenia sú teda súčasťou vychyľovacieho mechanizmu, ktorého úlohou je prenos pohybov riadenia, ktoré vznikli vďaka prevodovke riadenia na predných kolesách. Čapy riadenia majú za úlohu zabezpečiť aj priestorový pohyb mechanizmu, vychyľovanie kolies do priameho smeru a tiež vedenie kolies v určitej vzájomnej vzdialenosti.

Ako sa prejavujú poruchy riadenia ?

Kmitanie volantu počas jazdy je jav, ktorý zaskočí najmä mladých šoférov. Tí starší už vedia, že je to problém, ktorý je jednoducho a rýchlo riešiteľný, že sa jedná o poruchu guľových čapov riadenia alebo zlou geometriou, ktorá je následkom prílišnej vôle. Nie vždy je však potrebná výmena, občas stačí premazanie tohto kĺbu aby mohol ďalej pracovať, vtedy hovoríme o tzv. stuhnutí guľového čapu. Vo všeobecnosti sa odporúča však jeho výmena po prejazdení 5000km. Ak je však už opotrebenie viditeľné a veľké, je výmena čapov riadenia nutná.
Výmena čapov riadenia

Demontáž čapov riadenie nie je komplikovaná. Na samotnom začiatku je potrebné zatiahnuť páku ručnej brzdy. Pomocou zdviháku nadvihneme prednú časť vozidla a následne uvoľníme upevňovacie skrutky kolesa, na ktorom chceme čap riadenia meniť, prípadne oboch kolies, ak je potrebná výmena čapov na oboch stranách. Keď je koleso zdemontované, pristúpime k uvoľneniu koncovej skrutky kĺbu riadenia. Na ďalšie kroky je ideálne mať špeciálne náradie, pomocou ktorého vytlačíme koncovku tiahla riadenia z čapu. Povolíme a úplne odstránime upevňovaciu maticu čapu riadenia, ktorý z tiahla riadenia odstránime. Ďalším krokom je odpojenie guľového čapu z ramena a jeho samotná výmena za nový kus. Pri montáži postupujeme od posledného bodu. Nový guľový čap napojíme na rameno, pritiahneme upevňovaciu maticu čapu, opäť zapojíme koncovku tiahla riadenia, upevníme koncovú skrutku kĺbu riadenia. Po týchto krokoch nasleduje už len opätovná montáž a upevnenie kolies.

Posted in Základné návody.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *