Výmena ložiska

Ložisko kolesa je centrálnym prvkom podvozkového systému, pričom radiálne ložisko je spoluzodpovedné za spoj kolesa s riadiacim čapom kolesa a nábojom.

Typy ložísk:

  1. jednoradové radiálne guľôčkové ložiská, ktoré si vyžadujú precíznu inštaláciu, pretože nesprávna inštalácia bude príčinou rýchleho opotrebenia ložiska
  2. dvojradové radiálne valcové ložiská, ktorých výhodou je, že vydržia dvojité zaťaženie oproti jednoradovým ložiskám a preto ich údržba nie je náročná
  3. radiálne axiálne ložiská, ktorých výhodou je odolnosť voči axiálnej a radiálnej záťaži v ohľade na posun v smere valivých častí

Vo všeobecnosti však môžeme hovoriť, že hlavnými časťami ložiska kolesa je vonkajší prstenec, točiaca časť a vnútorný prstenec a samozrejme klietka, ktorá môže byť polymérová, oceľová, mosadzná alebo opracovaná.

Časti na frontálnej strane nábojov sú najviac náchylné k opotrebovaniu, preto si vyžadujú pravidelnú výmenu. Ložisko zadného kolesa je menej namáhané, a preto sa opotrebováva aj menej často. V záujme majiteľa motorového vozidla by teda malo byť predĺžiť životnosť autodielov na maximum, preto by každý majiteľ a samozrejme vodič vozidla mal dodržiavať pravidlá prevádzky vozidla, ložisko pravidelne kontrolovať na prítomnosť mastnôt či nečistôt.

Najčastejšie chyby, s ktorými sa môžete stretnúť v prípade ložiska kolesa, sú nadmerné prehrievanie komponentov, poškodenie alebo úplné zničenie vonkajšie prstenca, posunutie ložiska a zmena uhlu sklonu, nadmerné utiahnutie alebo deformácia súčastí ložiska.

Typickými príznakmi opotrebovaného alebo poškodeného ložiska je typické hučanie pri otáčaní kolies alebo dokonca pri priamej jazde. Vozidlo sa pri priamej jazde môže ťahať do jednej strany počas jazdy. Vodič môže počas jazdy cítiť vibrácie v systéme riadenia. Ďalšími príznakmi ložiska vhodného na výmenu je nadmerné nakláňanie vozidla pri prudkom zabrzdení a zatáčaní, ale aj to, že kolesá môžu byť horúce a pneumatiky sa môžu rýchlo a nadmerne opotrebovať.

Príčin, preo nastalo opotrebovanie alebo poškodenia ložiska kolesa je viacero. Najčastejšie to však býva porušenia prevádzkových predpisov vozidla, nerovnomerné zaťaženie prednej a zadnej nápravy automobilu. No často sa môžete stretnúť aj s porušením hodnôt vôle ložiska, deformáciou kolesa či iných prvkov, ale aj nedostatočným mazaním, prachom a nečistotami. Nezriedka je príčinou poškodenia ložiska aj nekvalitné mazivo či nesprávna montáž.

Výmena ložiska

V prípade zlyhania ložiska kolesa je odporučené nevykonávať opravy a tieto prenechať na profesionálny servis. Ak sa však predsa len rozhodnete vykonať výmenu ložiska kolesa svojpomocne, riaďte sa základnými pravidlami, ktoré sú k tomu potrebné. Najskôr si urobte oporu kolesa, na ktorom budete pracovať a potom môžete zodvihnúť vozidlo pomocou zdviháka na strane, na ktorej sa vykonáva oprava. Ďalším krokom je demontáž kolesa, brzdového strmeňa a brzdového kotúča. Následne povoľte skrutky náboja a zdemontuje túto časť. Je potrebné túto časť vybrať a dôkladne skontrolovať. Potom môžete pristúpiť k inštalácii nového ložiska a miesto nezabudnite precízne premazať. Potom vykonajte rovnaké úkony v opačnom poradí a nakoniec nasaďte koleso. Nezabudnite skontrolovať, či je koleso dostatočne upevnené a či je vozidlo schopné prevádzky po výmene ložiska.

 

Posted in Základné návody.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *