Výmena tesnenia pod hlavou valcov

Tesnenie pod hlavou valcov patrí k najviac zaťažovaným tesneniam v automobile. Slúži na oddeľovanie chladiacej kvapaliny a oleja smerujúcich z bloku valca do hlavy motora. Taktiež uzatvára spaľovací priestor  a je v priamom kontakte s chemicky aktívnymi látkami, palivom, či motorovým olejom. Hlavové tesnenie sa teda musí neustále prispôsobovať meniacemu sa tlaku v spaľovacích komorách a odolávať plastickým deformáciám.

Typy tesnení

Vzhľadom na vysoké namáhanie a opotrebovanie tesnenia sa pri nových motoroch osobných automobilov používajú najmä celokovové tesnenia. Tie sú vyrobené z vrstveného oceľového plechu, pričom počet vrstiev závisí od typu motora. Jednovrstvové, dvojvrstvové a trojvrstvové kovové tesnenia sú vhodné pre zážihové motory. Na vznetové motory a niektoré zážihové motory odborníci odporúčajú trojvrstvové tesnenie s navareným pridržiavačom a štvorvrstvové celokovové tesnenie. U starších motorov sa môžete ešte stretnúť s mäkkými bezazbestovými tesneniami, ktoré vznikli ako alternatíva po zákaze azbestu.

Podľa čoho zistím, že je tesnenie poškodené?  

Varovných signálov, že niečo nie je s tesnením v poriadku môže byť viac. Jedným z nich je výrazný úbytok chladiacej kvapaliny. Tá sa dostáva do motorového oleja, čím dochádza k jeho degradácií , poškodeniu jednotlivých ložísk kľúčového hriadeľa, či dokonca prehriatiu motora. Prasknutie tesnenia signalizujú aj kvapôčky oleja v chladiacej kvapaline, prípadne úbytok motorového oleja. Jednotlivé kvapaliny sa však môžu nielen zmiešať, ale i vnikať do spaľovacieho priestoru, alebo naopak unikať von z motora. V takom prípade je tesnenie z vonkajšej strany vlhké, presiaknuté unikajúcou tekutinou. Ako sme už načrtli tesnenie môžete poškodiť aj vy sami – zvyšovaním otáčok motora za studena. Po naštartovaní chvíľku počkajte, aspoň minútu,  až potom pridajte plyn.

Výmena tesnenia pod hlavou valcov

Tesnenie je síce navrhnuté tak, aby malo neobmedzenú životnosť, ale rozhodne sa netreba na to spoliehať. Stav a životnosť tesnenia závisí predovšetkým od jeho konštrukcie, spôsobu jazdy,  v mnohých prípadoch aj kvality tankovaného paliva a chladiacej kvapaliny.

Pri výmene poškodeného tesnenia je dôležitá správna demontáž a montáž hlavy valcov. Pred nasadením nového tesnenia je nevyhnutné správne odmerať rovinu bloku a dosadacej plochy hlavy valca. V prípade jej zvlnenia, alebo akejkoľvek nerovnosti je potrebné dodatočné zafrézovanie a následné použitie vyššieho tesnenia, ktoré vyrovná úbytok materiálu. Vzhľadom k časovej a odbornej náročnosti celého procesu výmeny tesnenia odporúčame osloviť odborníka. Ten môže súčasne skontrolovať aj motorový olej a vyčistiť chladiacu sústavu, prípadne chladič. Pamätajte, aj malé poškodenie tesnenia pod hlavou valca môže spôsobiť veľkú poruchu motora. Tá vás budú stáť podstatne viac ako samotná výmena tesnenia. Ak teda máte pochybnosti o stave tesnenia vo vašom aute, dajte si ho skontrolovať a v prípade potreby včas vymeniť.

 

Posted in Základné návody.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *